sobota, 7 kwietnia 2012

Rozważania na temat oceny pozycji

Ocena pozycji, to bardzo trudna umiejętność, ale z pewnością kluczowa dla każdego zaawansowanego szachisty. Taki też temat poruszył na forum thinkerteacher, pokusiłem się więc o dłuższą wypowiedź, a sam temat zaciekawił mnie tak bardzo, że wciąż szukam odpowiedzi. Mój "podstawowy" zestaw elementów przy pomocy, których możemy oceniać pozycję to:

1) Znaczenie materiału
1.a Znaczenie materiału jest proporcjonalne do charakteru pozycji?
1.b Znaczenie materiału a faza partii
1.c Równoważność materiału - pojęcie względne
1.d Skrajne przypadki


2) Groźby własne i przeciwnika
2.a Podział gróźb na: "natychmiastowe", w "średnim odstępie czasu", w "długim odstępie czasu". oraz "bardzo ważne", "ważne" "nieistotne"
2.b Strona stwarzająca więcej gróźb ma lepszą pozycję?
2.c Groźba przejścia do końcówki
2.d Zuzgwang, czyli jak samemu narobić sobie krzywdy

Całość znajduje się tutaj: szachowe.pl [Ocena pozycji - jakie elementy uwzględniać?]

Pisanie artykułów szachowych jeszcze nie jest moją mocną stroną, ale mogę się tym trochę pobawić :)

1 komentarz:

  1. Czekamy zatem na artykuły, które swoją jakością przyćmią gnioty, które pisuje Thinkerteacher. Z chęcią zobaczę jak mój największy krytyk pokazuje jak należy to robić, aby było to z klasą i profesjonalnie.

    PS. Najbardziej powszechnym formatem jest PDF.

    TT :)

    OdpowiedzUsuń